maanantai 10.12.2018  | Jutta  PALJON ONNEA!! 
Kategoria: Digi

Mihin kuuluvat pizzalaatikot ja banaaninkuoret – Kierrätyspeli tekee lajittelusta hauskaa ja aktiivista virtuaaliteknologian avulla

Julkaistu: 06.03.2018 kello 10:38
  647 luettu  Kommentit: 0

Playstation on tuonut virtuaalitodellisuuspelit olohuoneeseen ja Googlen pahvilaseilla kuka tahansa voi katsella älypuhelimensa lomakuvia virtuaalitodellisuudessa. Joko nyt olisi myös ammattikäyttöön tarkoitettujen hyötysovellusten aika?

Rikkinäiset läppärit, puolimädät omenat ja pizzalaatikot kiitävät liukuhihnalla. Pelaaja poimii jätteitä Mikki Hiiren hansikkailta näyttävillä virtuaalisilla käsillään ja nakkelee niitä lajitteluastioihin kiihtyvällä tahdilla. Tunnelma on kuin pelaisi koripalloa Linnanmäellä, mutta kyse on opettavasta kokemuksesta.

Virtuaalitodellisuuteen keskittynyt kasvuyritys Avains Oy:n kehittämä Lassila & Tikanojan Kierrätyspeli on FIVR:n ja Demos Helsingin kanssa tehdyn yhteistyöprojektin tulosta. Sen tavoitteena on viedä virtuaalitodellisuus aloille, joissa sitä ei ole totuttu ennen näkemään.

– Suomi tarvitsee parempaa kierrätystä. Me mietimme jatkuvasti, kuinka voisimme auttaa ihmisiä paremmassa lajittelussa. Tämän pelin ideana on kierrätyksen simulointi ja opettaminen, Lassila & Tikanojan digimentalisti Ville Simola avaa Kierrätyspelin ideaa.

Kierrätyspeli syntyi Suomen virtuaalitodellisuuskehittäjien yhdistys FIVR:n ja ajatushautomo Demos Helsingin yhteistyöprojektissa, jonka tavoitteena on tukea Suomen nousua Euroopan johtavaksi lisättyjen todellisuuksien kehittäjäksi. Projektissa yritykset pääsevät kokeilemaan käytännössä, millaisia ongelmia virtuaali- ja lisätyn todellisuuden teknologioilla voidaan ratkoa. Erityisesti pyritään tuomaan alalle sellaisia yrityksiä, jotka eivät aiemmin ole lisättyjä todellisuuksia liiketoiminnassaan käyttäneet. Kehittämishanke on osa Euroopan sosiaalirahaston rahoittamaa Kestävää kasvua ja työtä 2014–2020 -ohjelmaa.

Lisätty todellisuus tuo lisää liiketoimintaa

Virtuaalitodellisuutta on hyödynnetty jo useampi vuosi liiketoiminnassa esimerkiksi rakennusalalla, peleissä, markkinoinnissa ja mainonnassa. Alan kehityksen huomaa myös teknologioita kehittävien ja käyttävien yritysten määrässä. Suomessa on tätä nykyä Business Finlandin julkaiseman tutkimuksen mukaan yli 100 lisätyn todellisuuden parissa työskentelevää ohjelmistoyritystä. Yksi näistä on Kierrätyspelin toteuttanut Avains Oy.

– Olimme törmänneet työelämässä siihen, että henkilöstön koulutusta voisi tehdä paremminkin. Tämän takia aloimme tekemään lisätyn todellisuuden sovelluksia teollisuuden koulutustarpeisiin, kertoo Avainsin toimitusjohtaja Juha Sälli.

– Laitteita voi kouluttaa kentällä olevalle henkilökunnalle ja todellisten tilanteiden harjoittelu simulaatiossa vähentää työtapaturmia.

Lassila & Tikanojalla virtuaaliteknologian hyödyntäminen ja uusien toimintojen kehitys jatkuu. Kierrätyspelin jälkeen on tarkoitus selvittää, kuinka virtuaali- ja lisätyn todellisuuden ratkaisuja voidaan hyödyntää muun muassa henkilöstön opetuksessa ja koulutuksessa.

Lisätietoja

Virtual Reality hub -projekti löytyy TÄÄLTÄ. (englanniksi)

Jokkeri

Avainsanat:



 Kirjoita kommentti & osallistu keskusteluun!

Ohjeet: Kirjoita kommenttisi tähän. Voit ottaa kantaa, mutta muista hyvät tavat. Kirjoittajat vastaavat itse kommenteistaan. Keskustelu on esimoderoitu eli kommentit luetaan ennen julkaisua.

 Japyh.comin kommentointisäännöt

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

CAPTCHA * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.